Steun ons en help Nederland vooruit

vrijdag 19 oktober 2018

Dieselgate: Gerben-Jan Gerbrandy verwelkomt nieuwe maatregelen, maar verantwoordingsvragen blijven onbeantwoord

Met ruim twee weken vertraging heeft de Europese Commissie nu toch gereageerd op het onderzoeksrapport van het Europees Parlement over het dieselschandaal. D66-europarlementariër Gerben-Jan Gerbrandy was de rapporteur van de Parlementaire enquêtecommissie. Zijn onderzoekrapport stelde vast dat het toezicht op de autosector gebrekkig functioneerde, dat verschillende lidstaten tegen Europese wetgeving in handelden, dat besluitvorming over de invoering van nieuwe uitstoottesten onnodig jarenlang was vertraagd en dat de Europese Commissie eerder had moeten ingrijpen toen de eerste aanwijzingen voor het gebruik van sjoemelsoftware naar boven kwamen in de periode 2010-2012.

EU-industriecommissaris Bienkowska reageerde nu namens de Europese Commissie in een brief op het onderzoeksrapport, met daarbij een puntsgewijze reactie op de aanbevelingen van de enquêtecommissie.

 

“Het antwoord van de Commissie komt laat en gaat er vrij licht over, als je het vergelijkt met het gewicht van het rapport zelf”, reageert Gerben-Jan Gerbrandy. Belangrijk is de afwezigheid van verantwoording over het gebrek aan actie in het verleden (voor de start van het dieselschandaal in september 2015): “De Europese Commissie laat de verantwoordingsvragen over het verleden helaas grotendeels onbeantwoord. Waarom zijn al deze maatregelen niet eerder genomen? Het dieselschandaal had nooit hoeven plaatsvinden als de toezichthouders hun werk hadden gedaan. Het is aan Commissievoorzitter Juncker om hierop te reageren. Hij moet dit nog komen uitleggen in het Europees Parlement.”

Gerbrandy is wel te spreken over de nieuwe maatregelen die genomen zijn op initiatief van de Europese Commissie, na de start van het dieselschandaal eind 2015:

“Het is mooi om te zien hoeveel goede maatregelen Europa inmiddels heeft genomen tegen het gebruik van sjoemelsoftware, onder druk van deze parlementaire enquête. We hebben nu Europees toezicht op autofabrikanten. Nationale toezichthouders kunnen niet langer de eigen auto-industrie de hand boven het hoofd houden. Auto’s worden bovendien op de weg getest met onvoorspelbare omgevingsfactoren, en niet alleen in het laboratorium. Helaas doen veel nationale regeringen nog altijd veel te weinig tegen uitstootfraude en voor schone lucht, die moeten we kritisch blijven volgen.

 

De Europese Commissie blijft volhouden dat er in 2010-12 geen bewijs was voor het gebruik van sjoemelsoftware. Het opstarten van de besluitvorming over nieuwe uitstoottesten een afdoende reactie geweest zijn op deze aanwijzingen. Waarom de Europese Commissie geen verder onderzoek deed, geen ingebrekestellingsprocedures startte, en waarom deze besluitvormingsprocedure toen nog zeven jaar duurde wordt niet nader verklaard.