Blijf op de hoogte!

Steun ons en help Nederland vooruit

dinsdag 28 februari 2017

D66: Genoeg van sjoemelsoftware

D66-Europarlementariër Gerben-Jan Gerbrandy en D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven zijn blij dat het onderzoeksrapport van de parlementaire enquêtecommissie naar Dieselgate met een ruime meerderheid is aangenomen. Gerbrandy schreef het afgelopen jaar namens het Europees Parlement aan het rapport. Gerbrandy: “We hebben duizenden stukken doorgewerkt, tientallen vragenlijsten uitgestuurd, 64 getuigen verhoord en 47 hoorzittingen gehouden. Het is ontluisterend dat dit immense consumentenbedrog zo lang heeft kunnen voortduren. Het is nu zaak het vertrouwen te herstellen.”

Genoeg van gesjoemel

D66 wil nú handelen voor een schonere toekomst. Daarom presenteert D66 een vijf-puntenplan met aanbevelingen voor het kabinet. Van Veldhoven: “Na anderhalf jaar is er nauwelijks iets veranderd in de auto-industrie. Ook in Nederland zijn het kabinet en de nationale toezichthouder, de RDW, te afwachtend geweest. Zij hadden veel actiever moeten handelen. D66 wil dat de terugroepacties veel duidelijker worden, met wettelijke prestatieverplichtingen voor autofabrikanten. D66 wil dat iedereen schone lucht kan inademen. D66 heeft genoeg van het gesjoemel.”

Compensatie

Veel Nederlandse autobezitters verkeren nog in grote onzekerheid. Gerbrandy: “Natuurlijk wil je als eigenaar van een sjoemeldiesel weten wat het betekent voor de waarde en het brandstofgebruik van jouw auto. D66 wil dat dit grondig wordt onderzocht. Wij zijn daarom blij dat de Autoriteit Consument en Markt (ACM) een onderzoek is gestart. Zo wordt ook duidelijk of een auto-eigenaar recht heeft op een schadevergoeding. D66 wil dat het kabinet consumentenorganisaties daarin actief ondersteunt. Als je iets koopt, mag je verwachten dat de fabrikant levert wat wordt beloofd.”

Europees toezicht

D66 pleit voor onafhankelijk Europees toezicht. Gerbrandy: “De Italiaanse toezichthouder houdt nog altijd Fiat de hand boven het hoofd. De Duitse toezichthouder heeft Volkswagen nog steeds niet beboet. Alleen Europees toezicht, zonder inmenging van nationale industriebelangen, kan dit doorbreken. De Europese Commissie moet harder optreden tegen lidstaten die de autowetgeving niet goed uitvoeren.”

Lees hier het vijf-puntenplan “Genoeg van gesjoemel”.

Lees hier het rapport van de enquêtecommissie.

Op maandag 29 mei vergaderen Europese ministers (EU Raad van Concurrentievermogen) onder het Maltese EU-voorzitterschap nieuwe regels voor toezicht op de autosector. Kabinet Rutte II steunde tot nu toe niet de mogelijkheid voor de onderzoeksdienst van de Europese Commissie om auto´s te hertesten.